De zon; wees verstandig

Published:

Met de zomer in aantocht wil ik je laten weten wat er zo goed is aan de zon, en waar je zeker ook op moet letten bij het in de zon zitten. De zon geeft ons over het algemeen een blij gevoel en is met gezond ‘gebruik’ ook nog eens heel goed voor ons.

Vitamine D3
In de zon maken we o.a. vitamine D3 aan. En die vitamine D3 hebben we keihard nodig voor onze weerstand tegen infecties. Daarnaast hebben we vitamine D3 nodig voor de opbouw van sterke botten en bij een ontsteking zoals bijvoorbeeld bij acne of rosacea.

De UV-straling van de zon, die ook zonverbranding en huidkanker kan veroorzaken, is verantwoordelijk voor de aanmaak van Vitamine D. De aanmaak daarvan is het meest effectief als de zon hoog aan de hemel staat (tussen 12 en 15 uur).
Een korte blootstelling zonder bescherming van een groot huidoppervlak is beter dan lange blootstelling van een klein stukje huid.
Dagelijkse blootstelling van je handen, onderarmen en onder benen in de zomer rond het middaguur gedurende 15 minuten is bij een blank persoon al voldoende.

TIP
Geniet iedere dag kortstondig onbeschermd met je armen en benen van de zon voor de aanmaak van Vitamine D3.
Je gaat stukken energieker het najaar in! 
Smeer de huid van je gezicht wel 's ochtends al in met een goede beschermende creme met UVA en UVB filter (minimaal SPF30).


Pigmentvlekken
Diezelfde zon die zo gunstig is voor onze vitamine D3 aanmaak, veroorzaakt soms ook van die vervelende pigmentvlekken.
Pigmentvlekken zijn lichte tot donkere vlekken die overal op het lichaam kunnen voorkomen. Pigmentvlekken worden gevormd wanneer de pigmentcellen onder invloed van zonlicht plaatselijk te veel pigment aanmaken.

Dit kan verstoord worden door o.a. medicijnen, beschadiging van de huid en hormonale invloeden. Daardoor kunnen pigmentvlekken ontstaan. Er zijn verschillende vormen van pigmentvlekken: ouderdomsvlekken en zwangerschapsmasker.

TIP
Ga met een zwangerschapsmasker of veel pigment- of ouderdomsvlekken in je gezicht niet de zon opzoeken. Je wordt niet meer egaal bruin. Het pigment hoopt zich op in de vlekken, die dus juist nog erger worden. Bescherm je gezicht in deze gevallen daarom met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor (minimaal SPF30, liever SPF50) en een petje of hoed!

Er zijn natuurlijke voedingssupplementen met ondere andere anti-oxidanten die je goed kunnen beschermen tegen te veel pigment aanmaak. Dat zijn producten van Laviesage. Ook zijn er diverse behandelingen mogelijk om pigment te verminderen of in ieder geval niet te verergeren.

Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met mij op!

Een stralende huid; 8 tips!

Published:

8 tips voor een mooie stralende huid

 Wil jij er zo lang mogelijk mooi, en als het even kan ook jong, uitzien? Dan heb ik een aantal tips voor je. Want, ook al verzorg je je huid goed met crèmes en serums, door sommige gewoontes veroudert je huid sneller dan je eigenlijk wil... 

  1. Eten

Wat je eet, heeft veel invloed op de conditie van je huid en haar, eigenlijk op je gehele gezondheid. Zorg daarom voor voldoende en gevarieerd eten aangevuld met vitamines en antioxidanten. Suiker en bewerkte (snelle) koolhydraten, zoals wit brood en pasta’s, helpen zeker niet mee bij het voorkomen van rimpels. 

  1. Teveel stress

Door stress en teveel piekeren maakt je lichaam stresshormonen aan. Die zijn schadelijk voor jou en je huid. Je gezicht krijgt een sombere uitstraling en er ontstaan rimpels. Regelmatig ontspannen en sporten helpen tegen stress. 

  1. Weinig slaap

Slaap je een paar nachten te weinig, dan heeft dat al snel invloed op je uiterlijk. Je ziet wat bleek, je huid wordt dof en je ziet eerder donkere kringen en wallen. Goed slapen is belangrijk! Je lichaam herstelt zich tijdens je slaap en cellen worden vernieuwd. Ook de cellen van je huid. Voor volwassenen is acht uur slaap per nacht ideaal. Je ziet er niet alleen beter uit, je voelt je ook opgewekter en energieker. 

  1. Jojo’en (afvallen, aankomen en weer afvallen)

Door regelmatig afvallen, aankomen en weer afvallen, rekt de huid steeds uit en moet daarna weer strakker worden. Gebeurt dit vaak, dan wordt je huid minder elastisch en minder stevig. Trouwens, hoe magerder je gezicht, hoe eerder je ziet dat je huid ouder wordt. En hoe ouder, hoe dunner en slapper je huid. Is je gezicht juist wat voller, dan vallen eventuele rimpels minder op. 

  1. Alcohol

Elk glas alcohol maakt de bloedvaatjes in je huid telkens een stukje wijder. Hierdoor kunnen de bloedvaatjes in de huid meer zichtbaar worden en oogt je huid roder. 

  1. Roken

Roken is slecht voor je huid. Of je nu zelf rookt of ’meerookt’. Rook droogt de huid uit, waardoor rimpels ontstaan. Doordat rook ook de bloedvaten vernauwt, raakt de huid minder doorbloed en worden afvalstoffen minder goed afgevoerd. Dit is de reden dat rokers vaak een grauwe huidskleur hebben. 

  1. Zonnen

Zonnestralen, UV-stralen, kunnen schadelijk zijn. Je huid verliest vocht en droogt uit. Zo ontstaan rimpels en je huid ontwikkelt bruine pigmentvlekken. Die zie je het duidelijkst als je een lichte huid hebt. Er zijn tegenwoordig voldoende middelen om je tegen de zon te beschermen. Een dagcrème met een SPF van minimaal 20 (liever nog 30) beschermt je huid elke dag, ook als de zon niet schijnt. In de zomermaanden en als je echt gaat zonnen, kies dan voor een SPF van minimaal 30 en draag een zonnebril. 

  1. Beweging

Voldoende beweging zorgt voor een goede bloedsomloop en doorbloeding van je huid. Die krijgt dan voldoende zuurstofrijk bloed en voedingsstoffen. Beweging helpt ook om stress tegen te gaan. Je voelt je niet alleen beter, je ziet er ook beter uit. 

Zo zie je dat ook allerlei factoren van buitenaf invloed hebben op je huid. Door gezond te leven, worden de bouwstenen van je lichaam van binnenuit aangevuld en hersteld. Dat zorgt voor een gezonde look: een gladdere en strakkere huid en het zorgt ook nog voor sterkere haren en nagels.

Het goed verzorgen van je lichaam van binnenuit is dan ook net zo belangrijk voor je huid als wat je smeert!

Chocolade: superfood

Published:

Veel mensen zijn dol op chocola. Ik in ieder geval wel. Als dat voor jou ook geldt dan vind je het vast fijn om te lezen dat rauwe cacao behoort tot een van de beste superfoods. Rauwe cacao heeft een positieve werking op hart- en bloedvaten, bloeddruk en cholesterol. Daarnaast is rauwe cacao ook nog eens een super anti-oxidant en een sterke bron van magnesium.

Rauwe cacao is een super superfood voor vrouwen. Het wordt wel gezien als een van de meest voedzame voedingsmiddelen ter wereld. Er zitten meer dan 400 complexe stoffen in cacao.

Om chocola te maken van cacao moet er een verhitting plaatsvinden en worden er vetten en suikers toegevoegd. Daardoor wordt de cacao een heel stuk minder gezond en gaan veel voordelen van de cacao verloren.

Wat zijn voordelen van cacao?

1. Cacao is een rijke bron van anti-oxidanten.
Antioxidanten gaan het verouderingsproces tegen. Blauwe bessen staan bekend als goede bron van anti-oxidanten maar rauwe cacao bevat wel 40 keer meer anti-oxidanten!

2. Vermindert de kans op hart- en vaatziekten
Cacao bevat drie keer meer flavonoïden dan groene thee.  De polyfenolen die onder flavonoïden vallen werken als antioxidant. Polyfenolen zijn aanwezig in cacao en chocoladeproducten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Het leuke van polyfenolen is dat ze een gunstig effect hebben op de vermindering van aderverkalking en een gunstig effect hebben op de bloedvaten.

3. Cacao is goed voor je bloeddruk
Rauwe cacao helpt mee om een hoge bloeddruk te laten dalen. Ondanks dat er vetten in een donkere reep chocolade zitten, zijn die vetten grotendeels wel de gezondere vetten die we juist nodig hebben.

4. Pure chocolade houdt de bloedsuikerspiegel in balans
Ondanks dat chocolade vaak bewerkt is met suiker, wordt pure chocolade niet snel in het bloed opgenomen. De glychemische index van chocolade vanaf 85% is namelijk 20 en dit is net zo laag als van veel groenten. De bloedsuikerspiegel is belangrijk om in balans te houden, zeker als je wilt afvallen.

5. Cacao is de rijkst bekende bron van magnesium
Veel vrouwen hebben een tekort aan magnesium. Ze zijn vaak chronisch vermoeid of hebben te kampen met een (te) hoog stressniveau. In periodes van stress plas je veel meer (tot 4 keer zoveel) magnesium uit dan normaal. Vooral als je daarbij veel zuivel, alcohol, koffie of frisdrank drinkt. Magnesium is een mineraal dat ontzettend veel taken heeft in je lichaam en belangrijk is voor al je organen, vooral voor je hart, zenuwen, nieren en spieren. Heb je weinig energie? En zin in chocola? Het zou kunnen dat je een tekort aan magnesium hebt.

6. Pure chocolade maakt blij
Naast alle gezondheidsvoordelen van cacao geeft chocolade ons een aangenaam gevoel. Bovendien regelt rauwe cacao de endorfine productie van het lichaam. Endorfine is het stofje in het lichaam wat een gevoel van geluk geeft.


Welke chocolade kan je het beste eten?
Veel mensen vinden chocola erg lekker. Er zit echter wel een verschil tussen witte, melk en pure chocolade. Witte chocolade bevat namelijk helemaal geen (rauwe) cacao. Het is dus ook logisch dat alle gezondheidsvoordelen die rauwe cacao te bieden heeft niet te vinden zijn in witte chocolade. Je eet dan eigenlijk gewoon een suikerklontje.

Melkchocolade bevat meestal zo’n 30-36% cacao. Ook melkchocolade bevat vaak veel melk en suiker. Dat heeft dus juist nadelen voor je gezondheid.

Pure chocolade bevat genoeg rauwe cacao die alle gezondheidsvoordelen bieden. Kies voor een chocolade met een zo’n hoog mogelijk percentage cacao(poeder), vanaf 72% of beter nog 85% cacao.

Hoeveel gram cacao poeder zou je op een dag moeten eten?
Er wordt aangeraden om zo’n 20 gram per dag te eten.
Eet je een stuk chocolade? Kies dan zoals al gezegd voor een reep met minstens 72% cacao, omdat alle voordelen van rauwe cacao daarin nog voldoende aanwezig zijn.

Lust je geen pure chocolade? Begin dan bijv met chocolade met 55% cacao en eet dan elke keer een stukje met een hoger percentage tot 85%. Je zult zien dat je (lichaam) dit daarna vele malen lekkerder vindt! Nog een voordeel van heel pure chocola: vaak heb je genoeg na één of twee stukken. Bij melkchocolade is dat wel anders.

Lentekriebels

Published:

 

Lentekriebels: tips voor je huid!

Wat fijn dat de lente is begonnen. De dagen worden weer langer, het voorjaar hangt in de lucht en het zonnetje laat zich af en toe al heerlijk zien én voelen. Tijd voor lentetips om je huid in het voorjaar gezond te laten stralen!

  1. Peelen

In de winter kan je huid er wat vaal en dof uit gaan zien. Door je huid regelmatig te (laten) peelen zorg je ervoor dat je huid blijft stralen. Het voorjaar is een prima tijd om nog een peeling te doen en je huid zo te ontdoen van je ‘wintervel’. De zon is in deze periode nog niet zo fel dus de intensievere peelings kunnen prima. Zo komen de nieuwe huidcellen versneld naar de oppervlakte van je huid en zie je er stralend fris uit.

  1. Hydrateren

Na de koude wintermaanden en veel de verwarming aan in huis kan je huid wel wat extra vocht gebruiken. Drink ongeveer 2 liter water per dag (dat mag ook kruidenthee zijn). Bij een tekort aan water krijg je vaak last van hoofdpijn, vermoeidheid, een slechte stoelgang en ziet je huid er valer uit. Meer water drinken zorgt ervoor dat je de afvalstoffen uit je lichaam beter kan afvoeren en je zal zien dat je huid ervan gaat stralen.

  1. Andere crème

Pas je crème aan. In de winter heeft je huid vaak behoefte aan een wat vettere voedende crème. In het voorjaar zijn hydraterende serums, crèmes en maskers vaak erg fijn. Een hydraterend masker op crème basis kan je overigens ook goed tijdens de nacht gebruiken. Daar knapt je huid zichtbaar van op.

  1. Beschermen

Het zonnetje schijnt af en toe al lekker en het is dus zeker nodig om je huid te beschermen met een crème met SPF factor. De UV stralen zijn altijd aanwezig en de zonkracht wordt  langzaamaan steeds intensiever. Een dagcrème met een SPF factor helpt ook om je huid te beschermen tegen pigmentvlekken en huidveroudering. Wist je dat een SPF factor maar 2 uur zijn werk doet. Zeker als je veel in de zon buiten bent, moet je dus met grote regelmaat smeren om goed beschermd te blijven.

  1. Detox

De zuiverende werking van een detox helpt je je lichaam te ongiften. Zo krijg je een super zachte stralende schone huid. De cleanse en revitalise kit van Laviesage is een 11 dagen durend mild detox programma waar je een superresultaat mee bereikt. Heb je interesse in een detox? Vraag dan gerust om meer informatie: info@belleallure.nl of 033 4571041

Je huid is als een huis

Published:

Je huid is als een huis

Jouw huid bestaat, net als een huis, uit drie lagen. Elke laag heeft zijn eigen specifieke functie en elke laag vereist onderhoud. Met verzorgingsproducten, behandelingen en suppletie van binnenuit kun je jouw huid onderhouden, verzorgen en voeden. Maak kennis met de drie huidlagen: epidermis, dermis en hypodermis (ook wel onderhuids bindweefsel).

De epidermis 
De epidermis kun je vergelijken met het dak van een huis. Dit beschermt ons tegen invloeden van buitenaf zoals regen, wind en sneeuw. Het bovenste gedeelte van de huid – de opperhuid – bevat dode huidcellen, die dakpansgewijs over elkaar heen liggen. De dakpannen liggen, als het goed is, netjes op elkaar met daartussen beschermende huidvetten. Hoe beterde ‘dakpannen’ gesloten zijn en hoe meer huidvetten er aanwezig zijn, hoe beter de beschermfunctie van je huid werkt. Als er een optimale huidbarrière is, zorgt die ervoor dat we geen vochtverlies hebben van binnen naar buiten én dat de huid beter beschermd is tegen invloeden van buitenaf zoals verwarming, airco, chemische stoffen uit schoonmaakmiddelen en cosmetica. Voor deze huidlaag zijn omega’s erg belangrijk, dus vette vis (als makreel, zalm en haring), avocado, noten en omegasuppletie.

Behandeling die goed zijn voor de epidermis zijn behandelingen die hydrateren, de doorbloeding stimuleren en licht peelend werken.

De dermis 
Het middelste gedeelte van een huis is het deel waarin we wonen en leven. In de huid zitten in de dermis levende cellen die de aangeleverde voedingsstoffen gebruiken om de cellen gezond te houden en nieuwe cellen aan te maken. Deze middelste laag zorgt voor het volume, de elasticiteit, hydratatie, kwaliteit en de soepelheid van de huid. Hier zitten de huidfabriekjes die energie nodig hebben en brandstof om te bouwen aan een mooie, stevige huid.

Behandelingen die goed zijn voor de dermis zetten de huidcellen aan tot de productie van collageen, elastine en hyaluron. Zij zorgen ervoor dat deze huidlaag actief blijft.

De hypodermis
Het huis heeft een fundament van waaruit gas, water en elektra wordt aangevoerd. Deze laag kun je vergelijken met de derde huidlaag: het onderhuids bindweefsel. Deze laag bestaat uit vetcellen en bindweefselvezels, die de huid verbinden aan dieper gelegen spieren en het skelet. Het onderhuids bindweefsel zorgt voor de stevigheid en strakheid van de huid, bijvoorbeeld je kaakcontour. Deze laag zorgt voor de aanvoer van voedingsstoffen (vitamines, mineralen) en bouwstoffen (collageeneiwitten) naar de middelste huidlaag.

Behandelingen die gericht zijn op de hypodernis/het bindweefsel zorgen voor de stevigheid van jouw huis.
Ik bedoel: huid.

Kies gezond!

Published:

Een nieuw jaar is een mooi moment om te kijken naar de keuzes die je dagelijks maakt.

Eet en drink je gezond? Of kan het beter? Je hoeft aan het begin van het jaar niet ineens radicaal het roer om te gooien, dat is meestal niet de manier om blijvend resultaat te boeken. Met wat kleine aanpassingen kun je al veel vooruitgang boeken en je houdt het beter vol. Het grote voordeel van gezonde keuzes maken is dat niet alleen je gezondheid vooruit gaat, maar je huid ook nog eens mooier wordt!

Lauw water, eventueel met citroen
Begin je dag met lauw water en doe hier het sap van een halve citroen in. Drink dit op de nuchtere maag. Dat is goed voor je darmen, je spijsvertering en voor je immuunsysteem.

Smoothies
Een smoothie is een makkelijke en lekkere manier om je dagelijkse portie vitaminen binnen te krijgen. En het is ook nog eens een snel ontbijtje! Doe alle fruit wat je lekker vindt in de blender en maak er een heerlijke, gezonde smoothie van. Vergeet niet om ook groenten toe te voegen. Zo krijg je meteen een groot deel van je dagelijkse dosis groenten binnen. Een mooie verhouding is 1/3 fruit en 2/3 groente. Een avocado maakt de smoothie wat zachter. Een lepeltje kokosolie, een schepje lijnzaad of chiazaad zorgt voor de juiste balans tussen (fruit)suikers, vezels en vetten én voor een betere opname en vertering in je lichaam.

Olijfolie
Olijfolie is erg gezond. Je hele lichaam en dus ook je huid geniet ervan als je de juiste, gezonde vetten eet. Wist je dat olijfolie juist niet gezond is om mee te bakken? Als de olie te heet wordt, ontstaan  giftige stoffen waardoor je alle gezondheidsvoordelen kwijt bent. Olijfolie is wel gezond over salade, pasta of in een smoothie. Voor het bakken van je eten kun je beter kokosolie of roomboter gebruiken.

Avocado's
Avocado’s zijn gezonde vruchten, boordevol goede vetten en vitaminen. Een avocado is, zoals hierboven vermeld, erg lekker in een smoothie, en ook door een salade of op een zelfgemaakte zadencracker. Avocado’s zijn gezond en geven snel een verzadigd gevoel!

Supplementen
Onze voeding bevat weinig voedingsstoffen. Om er zeker van te zijn dat je alle vitamines binnenkrijgt, kun je je voeding aanvullen met supplementen. Wil jij je huid verbeteren of verjongen? Dan kun je echt niet zonder suppletie. Ook al eet je nog zo gezond; voeding alleen is niet voldoende. Afhankelijk van jouw huidconditie en de wens tot huidverbetering is suppletie van omega 3, vitamine C en een collageensupplement aan te bevelen.

Eetdagboekje
Wat je kan helpen bij het maken van gezonde keuzes, is het bijhouden van een eetdagboekje. Schrijf een week lang op wat je eet en wanneer je eet. Niet smokkelen! Zo krijg je een helder inzicht in de tijdstippen waarop je gaat snaaien of wanneer je voeding eet waar jouw huid niet blij van wordt. Als je inzicht in jouw eetpatronen hebt, kun je ermee aan de slag. Uiteraard help ik je graag om te achterhalen waar de mogelijke oorzaak ligt.

Donkere kringen

Published:

Veel mensen zeggen dat ze wallen onder hun ogen hebben, maar bedoelen dan eigenlijk de donker gekleurde kringen onder hun ogen. Deze kringen onder de ogen zijn een teken van gebrek aan vocht. Als je een tekort aan vocht hebt in je lichaam wordt de huid onder je ogen dunner. Je kijkt dan als het ware  ‘door de huid heen’ waardoor je de blauwige bloedvaatjes kunt zien.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Ik zal er hieronder een aantal noemen:

1. Stress en / of vermoeidheid
Een paar nachten slecht slapen betekent voor veel mensen een slaaptekort. In de bleke vermoeide huid worden bloedvaten nog beter zichtbaar in de al dunne huid onder de ogen. Donkere kringen worden dan zichtbaar. Vaak is de oplossing rust en ontspanning.

2. Gebrek aan vitamines en mineralen
Donkere kringen kunnen wijzen op een tekort aan ijzer, waardoor de huid bleker wordt. De oplossing ligt dan in voedingsmiddelen eten die veel ijzer bevatten. Een ijzerrijk dieet bevat vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten en citrusvruchten. IJzeropname in het lichaam wordt verbeterd door de aanwezigheid van voldoende vitamine C.
Ook een tekort aan vitamine C, K, B6 en B12 kan donkere kringen onder je ogen tot gevolg hebben. Voorkom zo’n tekort door voedingssupplementen te gebruiken. Let er hierbij op dat je natuurlijke supplementen gebruikt en geen synthetische! Zorg dat je ook voldoende anti-oxidanten binnen krijgt, die maken je aders namelijk sterker. Veel anti-oxidanten zitten onder andere in bessen (goji-, blauwe- en bosbessen), frambozen, bramen, avocado en bieten.

3. Teveel koffie of alcohol
Het drinken van koffie of alcohol zorgt ervoor dat de doorbloeding slechter wordt en dat er vocht onttrokken wordt aan je lichaam. Drink in ieder geval een glas water na een kop koffie of glas wijn.

4. Dunne huid onder de ogen (erfelijkheid)
Sommige mensen hebben gewoon een heel erg dunne huid onder de ogen waardoor kringen zich sneller aftekenen. De meest voor de hand liggende oplossing is dan een zo gezond mogelijke levensstijl te hanteren. Gezond eten, voldoende slaap, niet drinken en roken.

Met een concealer of foundation over een goede oogcrème kan je donkere kringen wat minder laten opvallen.  Ook een koud kompres kan wat verlichting geven. In de zomermaanden is het belangrijk om de huid rondom je ogen te beschermen met een zonnecrème met een sterke factor en een zonnebril te dragen.

 

Meer lezen over wallen onder je ogen? blog: wallen onder je ogen

Wallen onder je ogen

Published:

Er zijn veel mensen die last hebben van wallen of donkere kringen onder hun ogen. Er is een verschil tussen wallen en donkere kringen. Ik zal in deze blog uitleggen wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van wallen onder je ogen en wat je er aan kunt doen. In een volgend blog leg ik de donkere kringen uit.

Bij wallen onder je ogen moeten we onderscheid maken tussen twee verschillende soorten wallen. Je hebt oogwallen die ontstaan door: 
- achtergebleven vocht
- en er zijn oogwallen waar je te maken hebt met opgehoopt vet.

Als je op je rug gaat liggen met een spiegel boven je gezicht kan je zien of de wallen verminderen of gelijk blijven. Blijven ze hetzelfde dan zijn het vetwallen.
Deze ontstaan door teveel huid of vet onder het oog. Het vet onder het oog dient als een stootkussentje. Bij sommige mensen is de oogkas qua aanleg wat te klein voor het stootkussentje. Dat is genetisch bepaald. Als je bij je ouders wallen ziet, dan is de kans dus groot dat je ze zelf ook hebt of zult krijgen.

Helaas is hier niet veel  aan te doen. Je kan proberen het vocht wat in de wallen zit wat weg te masseren. Dit zal echter maar deels helpen. Als de wallen echt hinderlijk voor jezelf zijn kan in het uiterste geval een plastisch chirurg je helpen.

Als je op je rug ligt en de wallen verdwijnen dan is de wal een vochtophoping.
Vochtwallen hebben meestal te maken met vermoeidheid. Ze ontstaan door te weinig slaap.

Tijdens het slapen worden afvalstoffen in je lichaam afgevoerd via het lymfestelsel. Als je dus te weinig slaapt, kan het lichaam de afvalstoffen niet voldoende afvoeren, waardoor een deel van het vocht onder je ogen blijft zitten. Daarom zijn deze vochtwallen zo goed zichtbaar bij het opstaan.

Vochtwallen kan je laten slinken door goed te slapen.
Daarnaast zijn er nog een aantal mogelijkheden om vochtwallen te laten verdwijnen:
1. veel water drinken zodat het vocht sneller wordt afgevoerd.
2. lymfedrainage waarbij je het vocht voorzichtig wegmasseert met je vingers van je neus naar de jukbeenderen.
3. wat hoger slapen met je hoofd, zodat het vocht minder snel onder je ogen ophoopt.
4. zachtjes met de vingertoppen trommelen op de huid rondom de ogen.
5. een oogcrème gebruiken die in de koelkast staat.

Meer lezen over donkere kringen? blog: donkere kringen onder je ogen

Adres
Kraailandhof 4
3828 JM Hoogland
E-mail
info@belleallure.nl
Telefoon
033 457 10 41