gezonde voeding

Gepubliceerd:

Huidverbetering door gezonde voeding

De rol die voeding speelt bij het bepalen hoe je huid eruit ziet, wordt vaak onderschat. Wil je er beter uitzien, dan zal je beter moeten eten. Natuurlijk kan je de genetische factoren niet helemaal uitsluiten, maar met het lijf dat je hebt gekregen kan je zelf veel aan de kwaliteit van je huid en je lichaam veranderen. En dus aan je totale gezondheid. Je bent wat je eet! Gezond en gevarieerd eten, een soepele darmwerking en goede stofwisseling zorgen voor een gezonde en mooie huid.

Nu hoor ik mensen vaak zeggen: “Ik eet heel gezond, hoor. Twee stuks fruit en twee ons groente!” Maar is dat eigenlijk wel genoeg? De grond waarop groenten worden verbouwd, is tegenwoordig vele malen schraler dan vroeger en wordt meestal kunstmatig bemest. Fruit wordt in kassen kunstmatig snel opgekweekt voor consumptie. Of het heeft wekenlang aan boord van een boot rondgereisd voordat wij het hier in de winkel konden kopen. Hierdoor is de hoeveelheid voedingsstoffen in deze producten veel lager dan vroeger het geval was. Om dezelfde hoeveelheid vitamine C van één appel van vroeger binnen te krijgen, moet je nu wel tien appels eten!

Wat kan je dan het beste eten?

Laat het liefste alle kant-en-klaar maaltijden staan. Hierin zitten onevenredig grote hoeveelheden fructose-stroop (geraffineerde suikers) en synthetische toevoegingen (zoals de beruchte E-nummers). Eet zoveel mogelijk pure en onbewerkte producten.

  • Verse onbewerkte groenten: zo kleurrijk mogelijk, deze zijn rijk aan vitaminen en beschermen de huid tegen zonlichtschade.
  • Fruit: vooral rode en donkergekleurde vruchten, zoals blauwe bessen, bramen, gojibessen, frambozen en rode appels. Deze bevatten belangrijke stoffen zoals anti-oxidanten.
  • Olijfolie: extra-vierge en koud toegepast bij salades.
  • Bak in olie die een hoge temperatuur kan verdragen zonder uiteen te vallen in schadelijke stoffen. Kokosvet, rode palmolie, en rijstolie zijn prima. Niet bakken in olijfolie; die gaat boven 180o Celcius ‘verbranden’!
  • Vette vis: zalm, makreel, sardientjes, haring.
  • Noten: amandelen, hazelnoten, walnoten mits ongezouten (zeker geen pinda’s).

Er zijn veel onderzoeken die hebben aangetoond dat suiker de huid erg snel veroudert. Suikermoleculen kunnen zich hechten aan eiwitten, zoals bijvoorbeeld collageen en elastine. En laat het nou net vooral deze twee stoffen zijn waardoor onze huid soepel en strak blijft. Je huid wordt dus sneller futloos en slap als je teveel suikers eet. Vooral de ‘snelle’ suikers uit frisdrank en fruitsap zijn funest. We krijgen trouwens met onze westerse voeding sowieso al teveel suiker binnen.

Veel mensen weten ondertussen dat omega-vetten erg belangrijk zijn voor onze gezondheid. Met name de omega-3 en omega-9 zijn gezond, maar kijk uit met grote hoeveelheden omega-6. Laat je ook niet misleiden door reclames waarin staat: ‘Verrijkt met omega-3’. Vaak zijn de hoeveelheden in deze producten zo laag dat het geen effect heeft.

Uit het bovenstaande blijkt dat je moeite moet doen om aan voldoende gezond eten te komen. Het verdient aanbeveling om je gezonde voeding aan te vullen met voedingssupplementen. Let er wel op dat je natuurlijke voedingssupplementen gebruikt, en niet de synthetische supplementen. Die kan het lichaam niet opnemen en zullen dus ook nauwelijks tot geen werking hebben.

Een gezonde huid, een stralend gezicht!

       

Adres
Kraailandhof 4
3828 JM Hoogland
E-mail
info@belleallure.nl
Telefoon
033 457 10 41